loading...
غولهای کاتالان

در انتخابات رياست باشگاه بارسلونا اتفاقى كه بسيارى در آرزوى آن بودند رخ نداد و جوسپ ماريا بارتامئو با اختلاف آرايى چشم گير نسبت به خوان لاورتا مهمترين رقيب خود بار ديگر به عنوان رياست باشگاه بارسلونا انتخاب گرديد ...

حال بعد از پايان بسيار درخشان و موفقيت آميز فصل 2014/15 براى بارسلونا، وظيفه اى بسيار سنگين براى حفظ چنين جايگاهى پيش روى بارتامئو قرار گرفته است. در حقيقت باقى ماندن بارتامئو در پست رياست باشگاه به نوعى اتفاقات و تغييرات فصل گذشته بارسلونا را تاييد نمود، تغييراتى كه در اواسط فصل گذشته آغاز گرديد و در نهايت به قهرمانى در لاليگا، كوپا دل رى و ليگ قهرمانان اروپا انجاميد. موفقيت فصل گذشته تاثير بسيار زيادى بر نبرد انتخاباتى باشگاه بارسلونا داشت به طورى كه در روزهاى آخر دوره تبليغات، خوان لاپورتا براى شركت در اين انتخابات حتى دچار ترديد نيز گرديده بود.

خوان لاپورتا البته خود پيش از اين رياست باشگاه بارسلونا را بر عهده داشته و هنگامى كه وى در سال 2003 به اين پست رسيده بود، بارسا با سپرى نمودن چهار فصل بدون عنوان دورانى بحرانى را تجربه مى كرد و كاملا زير سايه رئال مادريد رقيب خود قرار گرفته بود.

البته بارتامئو در ابتداى سال 2014 ميلادى به دليل استعفاى نابهنگام ساندرو راسل رئيس قبلى بارسلونا و بدون انجام انتخابات به اين سمت رسيده بود و هنوز مى بايست به دليل رعايت نشدن برخى قوانين مالياتى مربوط به انتقال نيمار در سال 2013 به دادگاه پاسخگو باشد، اما نتايج بسيار مثبت بارسلونا در فصل گذشته، بيشتر راى دهندگان را مجاب نمود كه بارتامئو هنوز مناسب ترين گزينه براى هدايت بارسلونا در شش سال آينده است.

كمپين انتخاباتى خوان لاپورتا بيش از همه بر روى جذب پل پوگبا و رابطه تنگاتنگ وى با ليونل مسى متمركز شده بود، اما هواداران بارسا مشاهده نموده بودند كه چگونه ليونل مسى در فصل 2014/15 به شرايط ايده آل خود بازگشت و اينكه بارسا در حال حاضر بر خلاف سال 2003 نياز به جذب و اضافه كردن نامى بزرگ همانند پوگبا به كادر تيم ندارد. مسى، نيمار و لوئيز سوارز بهترين مثلث تهاجمى دنيا در بارسلونا حضور دارند و سياست انتخاباتى بارتامئو نيز بر همين اساس و با شعار "اگر چيزى خراب نيست، تلاش نكن آن را تعمير كنى" شكل گرفته بود.

اما بارسلونا و طرفداران آن به شعار "فراتر از يك باشگاه" خود به شدت افتخار مى نمايند و موفقيت در زمين فوتبال تنها بخشى از اين فلسفه را تشكيل مى دهد. خوان لاپورتا شايد از لحاظ شخصى از وجهه چندان مثبتى برخوردار نباشد، اما وى در دوران حضور خود در پست رياست باشگاه بارسلونا بيشتر توان خود را بر روى لاماسيا  آكادمى باشگاه، اعتماد به سرمربيان جوان و ارتباط با يونيسف متمركز نموده بود.

در طول رياست لاپورتا مى توان ادعا نمود كه تاريخ باشگاه بارسلونا دچار تغييراتى بسيار مثبت شد و در ابتدا زير نظر فرانك ريكارد و سپس پپ گوارديولا باشگاه به موفقيت ترين و درخشان ترين دوران تاريخ خود دست يافت و حتى مى توان ادعا نمود كه اين تيم زير نظر گوارديولا زيباترين فوتبال ممكن در اين باشگاه را به معرض نمايش مى گذاشت.

دوران رياست راسل – بارتامئو با تكيه بر چنين پايه هاى مستحكمى و با يك قهرمانى ديگر در ليگ قهرمانان اروپاى فصل 2010/11 آغاز شد. از آن زمان به بعد اما مديريت اين باشگاه با جنجال هايى نظير جذب پر سر و صداى نيمار، روابط اقتصادى پر انتقاد با بنياد قطر، محروميت از فعاليت در بازار نقل و انتقالات و همچنين شايعاتى در خصوص تمايل به فروش رساندن ليونل مسى، با حاشيه هاى بسيارى به همراه بوده است.

به همين دليل براى برخى از مطبوعات اسپانيايى انتخاب بارتامئو با وجود چنين جنجال هايى تعجب برانگيز بوده است، آمارها نشان مى دهد كه اعضاى بالاى 60 سال سن باشگاه بيشتر تمايل به باقى ماندن بارتامئو داشته اند و طرفداران بين 18 و 34 سال سن خواهان تغيير در مديريت باشگاه بوده اند. تاثير فتح سه گانه در فصل گذشته نيز در انتخاب بارتامئو بسيار فوق العاده بوده، اما اين موفقيت بيش از بارتامئو به خود بارسلونا تعلق دارد البته نحوه مديريت وى در ابتداى سال جارى ميلادى هنگام بحرانى شدن وضعيت باشگاه جاى تقدير دارد، حال از بارتامئو انتظار مى رود كه ارزش هاى از دست رفته باشگاه بعد از سال 2010 را بار ديگر بازگرداند و به آنها احترام گذارد.

بارتامئو بايد ضمانت نمايد كه ليونل مسى ادامه دوران فوتبال خود را در بارسلونا مى ماند، وى همچنين مى بايست براى لاماسيا و بازيكنان پرورش يافته در اين آكادمى اهميت بيشترى قائل شود، به ارتباط جنجالى بارسلونا با بنياد قطر بعد از پايان قرارداد اسپانسرينگ اين بنياد در سال 2016 پايان دهد و بتواند براى باشگاه دورانى جديد و در خشانى رقم زند.

با اينكه بارسلونا دومين سه گانه خود را تحت مديريت بارتامئو به دست آورده و اين تيم از شرايط بسيار مساعدى براى تكرار اين موفقيت ها برخوردار است، اما همچنان وظيفه بسيار سختى پيش روى بارتامئو قرار دارد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1813
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 25
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 170
  • آی پی دیروز : 158
  • بازدید امروز : 217
  • باردید دیروز : 517
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,629
  • بازدید ماه : 1,629
  • بازدید سال : 39,599
  • بازدید کلی : 171,169