loading...
غولهای کاتالان
باشگاه بارسلونا با حضور مثلث جادویی لیونل مسی، لوئیز سوارز و نیمار از یكی از خطرناك ترین خط حمله های تاریخ فوتبال برخوردار است، اما چرا این سه بازیكن بزرگ تا این حد هماهنگ هستند؟

هر هفته مسی،‌سوارز و نیمار با حركات جادویی خود ضمن به وجد آوردن دوستداران فوتبال، موفقیت های گوناگونی را نیز برای بارسلونا رقم می زنند. در كنار همه تمجیدها و تعریف هایی كه در مطبوعات از این مثلث جادویی همواره به چشم خورده، اما دلیل اصلی هماهنگی بالا و موفقیت بی نظیر این مثلث تهاجمی در اغلب مواقع به فراموشی سپرده شده است، شاید برای دوستداران فوتبال این پرسش بارها به وجود آمده باشد كه چرا و چگونه این سه بازیكن بزرگ تا این حد هماهنگ هستند.

بازی سازی از سمت راست زمین

در سیستم 3-3-4 بارسلونا سمت چپ تهاجمی تیم در اختیار نیمار قرار می گیرد، سوارز مهاجم مركزی و مسی دربال تهاجمی سمت راست به بازی گرفته می شود، نحوه عملكرد این سه بازیكن آمریكای لاتین در پست های خود چندان نامعمول نیست و تنها نحوه هماهنگی و تفاهم این سه با یكدیگر بسیار فوق العاده و چشم نواز می باشد. بازی سازی بارسلونا در فاز تهاجمی اغلب از سمت راست شكل می گیرد، جایی كه لیونل مسی هنگام تصاحب توپ تا حدودی به مركز زمین متمایل می گردد، در این حالت ایوان راكیتیچ بازیكن پست شماره هشت سمت راست یا دنی آلوز دفاع كناری سمت راست تیم با تغییر محل قرارگیری خود در تركیب بارسلونا جای مسی را در سمت راست به خوبی پر می نمایند تا بارسا بتواند ضمن بر هم زدن نظم دفاعی حریف به صورت موثرتری دفاع تیم مقابل را تحت فشار قرار دهد.

در حالی كه لوئیز سوارز در چنین حالتی از محل استقرار خود در پست مهاجم میانی خارج شده و بین مدافع آخر و مدافع سمت چپ حریف جای گیری می نماید، فضای بسیار مناسبی در بال تهاجمی سمت چپ بارسا در اختیار نیمار قرار می گیرد. كه چنین جابه جایی های هوشمندانه ای درگیری كامل و بر هم خوردن نظم و تمركز دفاعی تیم حریف را به همراه خواهد داشت.

دو گزینه لیونل مسی برای ایجاد موقعیت بر روی دروازه حریف

زمانی كه مسی در این حالت پا به توپ می شود و با سرعت خیره كننده و هنر منحصر به فرد دریبلینگ خود تمركز هافبك های دفاعی حریف را بر هم می ریزد، وی برای بازی سازی به طور معمول دو امكان پیش روی خود دارد، اغلب موارد در چنین حالتی نیمار نیز همزمان با حركت مسی استارت سریع خود را از سمت چپ تهاجمی بارسا با هماهنگی با لیونل مسی به سمت دروازه حریف آغاز می نماید و در حالی كه لیونل مسی با حركت پا به توپ خود همه تمركز تیم حریف در فاز دفاعی را به سمت خود جلب كرده است، فرصت خوبی برای حركت رو به جلو نصیب نیمار می گردد. در این زمان و بعد از رسیدن نیمار به مقصد مورد نظر، مسی با پاسی نبوغ آمیز وی را صاحب توپ می نماید تا موقعیت خوبی برای نیمار برزیلی كه از قدرت بالایی در ضربه با پای راست برخوردار است، خلق شود.

در حالت دوم اما بعد از پا به توپ شدن مسی، نیمار در جای خود در نوك بال تهجمی سمت چپ بارسا باقی می ماند تا لیونل مسی به وی نزدیك تر شود و توپ را در اختیار وی قرار دهد تا این ستاره برزیلی بتواند خود با حركت در عمق دفاع حریف ضمن بر هم ریختن نظم آن، خود یا لوئیز سوارز و حتی مسی را در موقعیت گل زنی قرار دهد. در حقیقت لیونل مسی با حركت خود در عرض زمین فضای خوبی را برای استارت حركت مخرب نیمار به وجود می آورد، حركتی كه در نهایت همانطور كه اشاره شد به خطر آفرینی توسط لوئیز سوارز، خود نیمار یا مسی ختم خواهد شد.

تاثیرگذاری در فاز دفاعی تیم

در فوتبال مدرن امروزی بیشتر مهاجمین بزرگ نیز در هنگام قرار گرفتن تیم در فاز دفاعی و  تصاحب توپ توسط حریف به بخش دفاعی تیم برای محافظت از دروازه خود اضافه می شوند، لوئیز انریكه سرمربی بارسلونا نیز هرگز تمایل ندارد تا مثلث تهاجمی خود در هنگام تصاحب توپ توسط حریف به طور كامل از جریان بازی خارج گردند.در چنین حالتی این سه مهاجم بزرگ بیشتر مواقع ضمن ترك موقعیت های اصلی خود در نزدیكی یكدیگر دیده می شوند تا بتوانند به صورت سریع تر و موثرتری پرسینگ مورد نظر انریكه از فاز تهاجمی را شروع نمایند. اگر بازیكنان حریف بتوانند توپ را به خط میانی برسانند، مثلث تهاجمی بارسلونا از یكدیگر فاصله می گیرند، یكی از آنها در چنین حالتی ضمن دور شدن از توپ به یكی از دو بال كناری زمین باز می گردد، بازیكن دوم نیز به خط میانی زمین نزدیك می شود تا بتواند از پاس های رو به عقب هافبك های حریف جلو گیری نماید، در چنین موقعیتی بازیكن سوم می تواند در جای اصلی خود باقی بماند تا ضمن دور ماندن از جریان بازی، اندكی برای حمله بعدی بارسلونا انرژی ذخیره نماید. البته چنین سیستمی به طور گردشی بین سه مهاجم تیم تقسیم می گردد تا برایهر یك از آنها زمان لازم برای استراحت و كسب انرژی در نظر گرفته شود.

كار تیمی فوق العاده با وجود قابلیت های فردی بالا

هر سه بازیكن مثلث تهاجمی بارسلونا از قابلیت های فردی فوق العاده ای برخوردار هستند، اما این سه قابلیت های فردی خود را قربانی هماهنگی مثلث تهاجمی بارسلونا می نمایند كه این موضوع فاكتوری بسیار مهم برای موفقیت هرچه بیشتر آنها به حساب می آید، در حقیقت می توان مدعی شد كه برای این سه چندان مهم نیست كه چه كسی گل می زند یا كدامیك از تصاحب توپ بیشتری برخوردار است.

در ضربا ایستگاهی نیز چنین مسئله به طور آشكاری قابل احساس است،‌ برای نمونه بارها در ضربات پنالتی، مسی به دلیل پاداش به نیمار به دلیل عملكرد خوبی كه داشته، زدن ضربه را به وی واگذار نموده، چنین موضوعی حتی در ضربات ایستگاهی پشت محوطه جریمه نیز بارها دیده شده است. در حقیقت می توان مدعی شد كه مثلث جادویی MSN بهترین مثال برای عدم تضاد بین قابلیت های فردی و كار تیمی هماهنگ می باشد، موضوعی كه بی تردید به ضمانتی برای موفقیت های بارسلونا بدل گردیده است.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط لیدا در تاریخ 1394/11/12 و 8:09 دقیقه ارسال شده است

مگا لینک یکی از بهترین پیج های تبادل لینک در ایران با رتبه بسیار عالی در گوگل از شما برای تبادل لینک دعوت به عمل می آورد.

این نظر توسط لیدا در تاریخ 1394/11/11 و 10:53 دقیقه ارسال شده است

مگا لینک یکی از بهترین پیج های تبادل لینک در ایران با رتبه بسیار عالی در گوگل از شما برای تبادل لینک دعوت به عمل می آورد.


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1813
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 116
  • آی پی دیروز : 313
  • بازدید امروز : 124
  • باردید دیروز : 455
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 124
  • بازدید ماه : 1,991
  • بازدید سال : 39,961
  • بازدید کلی : 171,531